Direktlänk till inlägg 13 augusti 2016
Närag för 4 år sedan frågade rektorn på min arbetsplats om han kunde tänka sig att ta emot mig eftersom jag snart därefter skulle införlivas i FAS3 så sa han ja ( eftersom de då skulle få 5000:- för mig och inte kosta ett öre). Han la även till att han aldrig kommer att anställa mig eftersom de måste spara pengar. Det triggade mig . Sånt triggar ALLTID mig. Jag tänkte för mig själv att " vi får väl se".
När jag kom första dan fick jag en allt för liten gul väst i näven och ombads att rastvakta varenda rast. Det blev mycket rastande för lågstadiet första 2 åren.
Rektorn slutade och en ny tillträdde. Det visade sig att hans normer och värderingar var betydligt mer humana och han hade inte behovet att framhålla att han är rektorn. Jag fick nya arbetsuppgifter som saka utökades i diverse riktningar. De arbetskamrater jag fick hade även en human del i sig sm jag tog till mig. Det går på lågstadiet att säga "så gör ni nu". Det funkar inte med större elever. Här gällde det andra metoder. Metoder som jag sakta lärde mig av bl a rektor, elevkuratorn och min "chef". Ja jag säger chef även om vi egentligen inte är varandras chefter. Vi jobbar förträffligt ihop. Vissa saker har vi gemensamt ansvar för och vissa har hon och vissa har jag. Vi kan dock i nödfall hjälpa varandra lite så att inget blir liggandes. Dessutom har vi kul tillsammans och med "våra" elever. Vi slog in på en linje förra hösten som vi ser har gett effekt. Visst, du kommer aldrig att ha 100% bakom dig. Det har du inte nånstans. Men det är bra nära. Och det är sjukt kul när man ser ett resultat när man jobbat med en elev som varit stökig och avig. En varm och go känsla. Eleverna vet vad de får och inte får och för var vecka som går gör de färre och färre överträdelser. Inte för att de är rädda för oss, utan för att vi försöker vara justa mot dom . Är man just mot någon så är det svårare för den att vara ojust.
För ca 4 år sedan hade vi sönderslagna rutor varenda helg och under sportlovet. Du var det länge sedan man har haft sönder en ruta på skolan under en helg. Och under hela sommmarlovet har allt fått vara helt. Måste innebära att eleverna inte längre ser skolan som något man hatar utan vårdar.
Men jag trorinte att vi kan sätta oss ner och ta det lugnt. Du är det bara till att kavla upp ärmarna och jobba med nästa grupp, och nästa grupp och nästa grupp. Det fylls på med nya elever varje år och det gäller för oss att bete oss rätt i så låg ålder det bara går. Först när barnen inte ser oss vuxna som fiender utan som vänner med regler som de får tillit och respekt för oss vuxna och vår skola.
Läste just en artikel i Aftonbladet.se som var otroligt intressant. Tycker du inte det tycker du inte som jag. Men jag gillar när vanligt folk har ett mål och når dit. Det kan vara många tårar innan man kommer dit, men de gör det. Jag skiter i hur my...
Nu har rödhaken kommit. Det gör han varje år. Den stannar på vår tomt kring komposten i fem till sju dagar och flyger sedan bort. Sen kommer han tillbaka i höst och gör likadant. Jag har alltid förundrats över att det bara är en, hur han hittar til...
Dogge Doggelito hande tydligen sex när han var ca 7-8 och tjejen 15 år. Det berättade han i nåt forum och direkt kommer PK-maffian. Lasse Holm har t ex brutit med Dogge så han får inte vara med i Dobido i sommar. Då ska jag vara jävlig tillbaka och i...
Köper du påskmat eller lever du som vanligt? Själv har vi det nästan som vanligt. Långfredagen äter vi bara Jansson och ägg. Lördag är vi bjudna på påskmat/födelsedag. Söndag och måndag tar vi lite påskmat, men inga mängder. Det var roligare ned ...
Såg på Rapport igår hur många kvinnor som dödas av sina män. Jag blir så förbannad och samtidigt sorgsen. Ofta är kvinnorna dessutom gravida. Jag fattar inte hur dessa män tänker, om de ens tänker. Jag tycker nog att straffen bör göras om. Samtidi...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | |||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | 14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|